En tur gennem Kernehuset
Når du træder ind i Kernehuset, vil du se børn, der leger på stuerne i grupper, andre for sig selv eller sammen to og to. Nogle får læst historie af en voksen, mens andre bygger med klodser, leger med biler eller lægger puslespil.
Ved malerbordet bliver der malet, tegnet, klippet, klistret eller kreeret måske en robot eller en ko. Måske sidder nogle børn på gulvet og dekorerer en papkasse, eller også er der gang i musik og dans.
Ved bordet sidder et par børn og hygger sig med en mad fra madkassen.
På skødet af en voksen sidder der et barn og bliver trøstet. Måske har barnet slået sig, eller også savner det sin mor eller far.
I salen er der blevet bygget en forhindringsbane, som en gruppe børn er ved at forcere.
Mange steder vil der være en summen af børn og voksne der taler, griner, pjatter og synger. Der lyder begejstrede hvin eller skrig fra børn der indlever sig i en farlig leg.
I garderoben er en flok børn ved at trække i tøjet. De skal på tur. Måske går turen til hestene i nærheden, eller også skal de med bussen til biblioteket, eller ud i naturen på opdagelse.
Udenfor vil du kunne se børn, der graver i sandkassen, bager sandkager, klatrer i træer, hopper i en vandpyt, spiller fodbold eller leger fangeleg. Gyngen i gårdhaven byder på gode snakke børn og voksne imellem.
Vores værdier:
"I Kernehuset leger man sig klog" står der i vores rammeplan og det er et motto vi efterlever hver dag i Kernehuset.
Børns frie leg er med til at danne dem socialt og personligt som individer, der kan tage del i verden og samfundet.
Det handler om at barnet gennem legen, får kontakt til og udtrykker sine tanker og følelser. Gennem legen udvikler barnet sin fantasi, sociale kompetencer og identitet. Legen er en aktivitet, hvor børn på egne præmisser, spontane behov og interesser, øver sig i at forholde sig søgende, udforskende og skabende. De øver sig i, gennem en forestillingsverden, at udvikle fantasi, at forhandle roller og deltagelsesmuligheder, at kommunikere med og uden sprog, at håndtere konflikter og i at gå ind og ud af fællesskaber.
I Kernehuset betyder det, at dagen er bygget op omkring børnenes leg.
De voksen initierede lege og aktiviteter tager udgangspunkt i vores læreplanstemaer, og skal danne grundlag for den læring, vi ønsker at skabe for børnene.
Når børn leger, kan de voksne deltage på flere niveauer.
- Vi kan gå foran og fastlægge legene/aktiviteterne
- Vi kan gå ved siden af, hvor børns ideer og forslag er med til at forme legene og vi følger børnenes spor
- Vi kan gå bagved, hvor de voksne er nysgerrige på de rammer børnenes leg udfolder sig i, og få indblik i hvordan børnene organiserer leg på egen hånd.
Vi forsøger at skabe et børnemiljø, hvor børnene har lov til selv at give udtryk for, hvad de har lyst til og hvad de vil lege.
Det er vigtigt for os, at børn bliver hørt og at deres stemme har værdi.
Det betyder, at vi som voksne, forpligter os på at være nysgerrige, undrende og opsøgende på det børnene fortæller os.
Når børn leger i Kernehuset, er de voksne interesserede i, hvad de leger og støtter dem i deres legerelationer. Vi lytter og blander os, når det giver mening. Vi guider og mægler ved konflikter.
Vi benævner følelserne og det vi ser fra begges sider ved en konflikt, så vi bedst muligt rummer og anerkender alle børn. Det handler ikke om at placere skyld eller gøre nogen forkerte, men om at giver børnene redskaber til at forstå den anden part og udvikle empati.
Det skal være trygt for børn at være i Kernehuset og vi ved, at de vigtigste faktorer for børn er:
- At de har venner - relationerne til de andre børn er afgørende for barnets trivsel
- At de føler sig trygge ved de voksne, så de ved, at de kan blive trøstet og få hjælp til at løse konflikter.
- At de fysiske rammer for læringsmiljøet er indrettet, så de tilgodeser forskellige lege og aktiviteter
Dagen i Kernehuset tager udgangspunkt i børns ret til at lege. Vores rolle som voksen er at skabe et lege-læringsmiljø, der tilgodeser børns forskelligheder, ressourcer og udfordringer, så vi skaber de bedste muligheder for et godt børneliv.