Forældresamarbejde

Et tæt samarbejde mellem forældre og dagtilbud, hvor vi som fagpersoner kan vejlede forældre i at understøtte barnets læreprocesser, er betydelig i forhold til at styrke barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Når vi i Kernehuset er nysgerrige på barnets perspektiv skaber det udvikling af læringsmiljøet. I Kernehuset er dialogen med forældrene omkring dagligdagens oplevelser og lærings refleksioner derfor vigtigt.

Vi har opstarts møder med forældre, hvor vi afklarer deres forventninger til os som institution, og vi fortæller, hvad forældrene kan forvente af os som dagtilbud. Ligeledes drøfter vi naturligvis barnet, for at få en forståelse af, hvad det er for et barn vi modtager. Vi tilbyder individuelle samtaler med forældrene omkring det enkelte barn, enten i forhold til overgangen fra vuggestue til børnehave, eller når vi skal overlevere barnet til skolen. Vi afholder forældremøder og valg til bestyrelsen, hvor målet er at styrke forældresamarbejdet samt at få en fælles forståelse for det fællesskab barnet er en del af.

Vi holder legepladsdag, hvor forældrene kan mødes med os under lidt uformelle rammer, og hvor vi sammen arbejder med praktiske arbejdsopgaver. Vi holder julearrangementer, hvor forældre kan se de ældste børn gå Lucia, og hvor vi kan få en hyggesnak og en kop kaffe og ønske hinanden God jul. Forældrene er velkomne til at deltage i udflugter eller ture ud af huset, så de bl.a. kan se og opleve, hvordan vi arbejder med læreplanstemaerne.