Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Opstart og overgange

Overgang fra hjem til vuggestue.

Når der er ca. en måned til barnet skal begynde i vuggestue, sender lederen besked i forældrenes E-boks, om at de skal kontakte vuggestuen, for at aftale et forbesøg.                                                                                                                                                                                                         

På det første besøg har forældrene og barnets "primære" pædagog en samtale om barnet og familien, rutiner, sovevaner osv. Pædagogen fortæller om stuens pædagogiske arbejde, Kernehusets værdier og hvad forældrene i øvrigt kan forvente i en institution som vores. Der afstemmes forventninger ift. barnets start.                                                                                                                                                                                                                                                   

Pædagogen aftaler med forældrene, hvordan de efterfølgende besøg skal foregå. Det kan være en fordel, at forældrene kan være med i en periode ved vuggestuestart. Derefter kan barnet gradvist være i institution uden sin forælder. Der kan aftales korte dage, hvis det er muligt, således at barnet gradvist prøver at spise med og evt. få en lur i vuggestuen.

Overgang fra vuggestue/dagplejer til børnehave.

Da vi er en integreret institution, har børn og voksne i Kernehuset, i de fleste tilfælde, kendskab til hinanden på forhånd. 

Når barnet rykker fra vuggestue til børnehave, har der fundet små besøg sted på den nye børnehave stue. Pædagogen fra vuggestuen har sammen med barnet og et par venner besøgt den nye børnehave stue. Det sker oftest om formiddagen, hvor barnet har leget eller været deltagende i en aktivitet. Barnet kan også være med på legepladsen.                                                                                                                                                                                                   

Der finder en overleveringssamtale sted, hvor barnets forældre, vuggestuens pædagog og børnehavens pædagog taler sammen omkring dét at skulle begynde i børnehave. Her taler vi sammen om jeres barn. Er der ting, der skal rettes særlig opmærksomhed på, hvad er barnets styrker eller udfordringer osv. Der forventningssamstemmes, og pædagogen i børnehaven fortæller om livet og det pædagogiske arbejde på stuen.                                                               

Forældrene kan som i vuggestuen være med, når barnet begynder i børnehaven. det aftales med pædagogerne, hvordan det kan foregå, så det bliver til barnets bedste. 

Overgang fra dagpleje til børnehave vil foregå på sammen måde som overgang fra hjem til vuggestue.

Overgang fra børnehave til skole.

Det at skabe en god overgang fra børnehave til skole kan være afgørende i forhold til, hvordan barnet klarer sig fremover rent uddannelsesmæssigt. Når børn oplever en god overgang fra børnehave til skole, gavner det deres læring og trivsel, både i overgangsperioden men også i deres videre livsforløb. De bedste overgange skabes gennem kontinuerlig læring ved, at der i skolen bygges videre på de måder børnene allerede lærer på. Det er derfor vigtigt, at overgangen mellem børnehave og skolen sker via relations dannelse, så skolen til en vis grad kender børnene på forhånd og kender deres måder at tilegne sig læring på.

Det sidste år inden børnene skal i GLO (glidende overgang til skole) deltager børnene i Kernehusets "store-børns gruppe" mindst én gang om ugen. her samles de kommende skolebørn, og sammen med pædagogerne tilrettelægges aktiviteter i forhold til at styrke børnenes læring og overgang til skolen. Aktiviteterne tager udgangspunkt i de krav og forventninger, der er i forhold til skolestart. Børnene leger med bogstaver, tal, øver sig i at skrive deres eget navn, lærer samarbejdsøvelser og hensynsopgaver,  modtager og forstår kollektive beskeder, og tager på ture, alt sammen for at gøre dem nysgerrige og parate til skolestart. 

I vores skoledistrikt har vi et godt og formaliseret samarbejde omkring barnets skolestart. Storebørns gruppen besøger skolen, skolens legeplads og prøver at deltage i børnehaveklassens aktiviteter, sammen med pædagogerne fra børnehaven. Ligeledes besøger skolens pædagog/lærer børnene i deres vante omgivelser i børnehaven. Forældrene inviteres til opstarts møder på skolen. Vi har igennem et par år "udlånt" en pædagog til skolen, som kan deltage i GLO opstarten. Alt sammen for at styrke overgangen fra børnehave til skole.