Vurdering af børn

I Kolding Kommunes daginstitutioner arbejder personalet databaseret og målrettet med det enkelte barns trivsel og udvikling.

Dette kræver, at barnet iagttages i forskellige situationer, således at personalet har grundigt kendskab til barnets relationer og kompetencer indenfor de forskellige udviklingsområder.

For at sikre kvalitet, systematik og overblik anvender institutionerne forskellige redskaber til dette.

I Kolding Kommune har man valgt at alle institutioner arbejder med

• Kompetencehjulet
  • Børnelinialen
  • SPU (Skole Paratheds Undersøgelse)

Kompetencehjulet anvendes til at udarbejde:

• Kompetenceprofiler af børn forud for forældresamtaler
  • Handleplaner for det enkelte barn, hvis det vurderes, at der er behov for en særlig indsats.

Kompetencehjulet er samtidig et grundlæggende redskab til det pædagogiske arbejde generelt, arbejdet med læreplaner, dokumentation og tværfagligt samarbejde og overgang mellem børnehave og skole.
Kompetencehjulet giver mulighed for, at pædagogen kan systematisere sine iagttagelser/observationer af barnet, således at der gives et fuldt overblik over barnets kompetencer på alle læreplansområderne.
Kompetenceprofilen er ikke en test, men et øjebliksbillede af hvordan pædagogen tæt på barnet oplever barnets kompetencer.

Forældrene skal altid oplyses om, at der udarbejdes kompetencehjul for deres barn og de har ret til at få materialet udleveret. I de flestes tilfælde foregår dette i forbindelse med forældresamtalerne hvor pædagogen gennemgår hjulet og orientere om hvilke indsatser der iværksættes fra institutionen og giver råd om hvor forældrene kan støtte barnet i dets udvikling.

Vi udarbejder et kompetencehjul eller dele deraf, en gang om året eller i forbindelse med overgang fra vuggestue til børnehave/ overgang fra børnehave til skole.

Børnelinealen

Børnelinealen er et værktøj, som personalet anvender til at få øje på børn, der i en periode er særligt udfordret.

Det er personalets opgave, at sikre sig et overblik over, hvor på børnelinealen der enkelte børn i børnegruppen er placeret, således at der tages stilling til, hvordan der arbejdes med inklusion, samt særlige indsatser omkring de enkelte børn.

Børnelinealen søger via en række indikatorer at indkredse barnets forudsætninger og vilkår, forældrenes ressourcer som omsorgspersoner og endelig det omgivende netværks kapacitet (privat som offentlig) til at gå støttende ind.

Børnelinealen består af 5 kategorier, hvor en placering på kategorierne 2-3-4aog 4b udløser en særlig opmærksomhed fra personalet i kortere eller længer tid. Forældre til børn i disse kategorier, vil altid blive inddraget i overvejelserne omkring hvilken indsats der børn iværksættes i institutionen og i hjemmet.

Børnelinealen

SPU ( Skole paratheds undersøgelse)

Skole Paratheds Undersøgelse (SPU) er et af vores pædagogiske arbejdsredskaber, som I forældre vil stifte bekendtskab med i forbindelse med skolesamtalen forud for indskrivning til skolen.

SPU er udviklet med henblik på at give forældre og personalet en bred oversigt over barnets kunne og udviklingsmuligheder i et helhedsperspektiv mht. det at være skoleparat.

SPU består af 47 små opgaver, som barnet laver sammen med en voksen samt 13 spørgsmål som primærpædagogen svarer på.  Svarene gøres op indenfor sproglig formåen, talforståelse, hukommelse, perceptuelle/motoriske færdigheder og indlæringsmåde.

SPU står ikke alene, men er et brugbart redskab til sammen med Kompetancehjulet, personalets observationer og Jer forældres observationer af jeres barn, når vi til samtale sammen vurderer om jeres barn er klar til skole.